0721 108 117 / 0743 622 924    Str. Sf. Ecaterina 5, Sector 4, Bucuresti                 

Cum se fidelizează clienții prin puncte de fidelitate și vouchere gratuite sau cupoane și carduri oferite cadou - cont 5328

Manual de Contabilitate Financiară

Partea I - Definirea și Organizarea Contabilităţii Entităţilor Economice

Introducere în Contabilitate

Planul de conturi

Partea II - Contabilitatea Financiară

Capitolul 1 Capitaluri, Provizioane, Împrumuturi și Datorii Asimilate

1.1. Contabilitatea capitalurilor proprii

Contabilitatea capitalului social - cont 1011 1012 141 149 456

Constituirea capitalului social

Mișcările capitalului social

Contabilitatea primelor de capital – cont 1041 1042 1043 1044

Contabilitatea rezervelor din reevaluare – cont 105

Operații privind rezervele din reevaluare

Contabilitatea rezervelor - cont 1061 1063 1065 1068 107 108

Contabilitatea acţiunilor proprii – cont 1091 1092

Contabilitatea rezultatului exerciţiului financiar – cont 121 129

Contabilitatea rezultatului reportat – cont 1171 1174

1.2. Contabilitatea împrumuturilor și datoriilor asimilate

Contabilitatea creditelor bancare pe termen lung şi mediu – cont 1621 1622 1682

Contabilitatea datoriilor cu entitățile afiliate, asociate sau controlate în comun – cont 1661 1663 1685 1686

Capitolul 2 Imobilizări

2.1. Contabilitatea activelor imobilizate

Evaluarea activelor imobilizate

Contabilitatea imobilizarilor necorporale – cont 201, 203, 205, 2071, 2075, 208, 2801, 2803, 2805, 2808, 233, 234

Operații privind imobilizările necorporale cu titlu oneros

Operații privind imobilizările necorporale realizate prin forțe proprii

Capitolul 3 Conturi de stocuri şi producţie în curs de execuţie

3.1. Contabilitatea materiilor prime, materialelor și a obiectelor de inventar - cont 301 302 303 308

Operații privind materiile prime, materialele și obiectele de inventar

3.2. Contabilitatea produselor şi a producției în curs de execuție - cont 331 332 341 345 346 348

Operații privind produsele din producția în curs de execuție

Alte operații privind produsele din producția în curs de execuție

3.3. Contabilitatea stocurilor aflate la terţi – cont 351 354 356 357 358

3.4. Contabilitatea animalelor – cont 361 368

3.5 Contabilitatea ambalajelor – cont 381 388

Operații privind ambalajele de transport

Operații privind materiale pentru ambalat și ambalajele obţinute din producţie proprie

Capitolul 4 Terți

4.1. Contabilitatea subvenţiilor – cont 4451 4452 4458 4751 4752 4753 4754 4758

4.2. Contabilitatea decontărilor cu asociaţii – cont 4551 4558 456 457

4.3. Contabilitatea veniturilor și cheltuielilor în avans - cont 471 472

4.4. Contabilitatea operațiilor în curs de clarificare – cont 473

4.5. Contabilitatea decontărilor în cadrul entității (între subunități) – cont 481 482

Capitolul 5 Trezoreria

5.1. Contabilitatea trezoreriei

5.2. Contabilitatea investiţiilor financiare pe termen scurt – cont 501 506 5081 5088 5091 5092

Contabilitatea investiţiilor financiare pe termen scurt - intrumente financiare primare

Contabilitatea investiţiilor financiare pe termen scurt - intrumente financiare derivate

5.3. Contabilitatea valorilor de încasat – cont 5112, 5113, 5114

5.4. Contabilitatea operațiunilor prin bancă - cont 5121 5124 5125 5186 5187

5.5. Contabilitatea creditelor bancare pe termen scurt – cont 5191 5192 5198

5.6. Contabilitatea operațiunilor cu numerar - cont 5311 5314

5.7. Contabilitatea altor valori de trezorerie – cont 5328 5323 5322 5321

5.8. Contabilitatea acreditivelor – cont 5411 5414

5.9. Contabilitatea avansurilor spre decontare - cont 542

5.10. Contabilitatea viramentelor interne – cont 581

Partea III - Închiderea exrcițiului financiar și situațiile financiare

Cuprins
Manual

Cum se fidelizează clienții prin puncte de fidelitate și vouchere gratuite sau cupoane și carduri oferite cadou - cont 5328

Mădălina Boitan, Redactor, Expert Contabil
în Monografii, 18 May 2018
actualizat la 20 Nov 2018

Deseori, afacerile au nevoie de un program de fidelizare a clienților, pentru a crește cota de piață și cifra de afaceri, utilizând puncte de fidelitate, vouchere sau carduri cadou.

Programul de fidelizare este acțiunea prin care oferi recompense clienților pentru cumpărarea unui produs sau serviciu. Aceste recompense pot lua diverse forme:

  • produse gratuite;
  • discount-uri directe;
  • puncte de fidelitate și vouchere cu reduceri oferite gratuit;
  • bonuri sau tichete valorice, carduri și cupoane cadou oferite contra cost.

Voucherul sau cardul cadou este un document emis, de obicei, de o persoană juridică și distribuit gratuit sau vȃndut terților ȋn scopul stimulării vȃnzărilor. Acestea pot fi valorice sau pot avea ȋnscrise anumite procente ale reducerilor ce vor fi acordate.

Este indicat ca pe document să fie ȋnscrise următoarele elemente: numele firmei emitente, valoarea voucherului (ȋn suma brută sau procentual), data valabilității vocherului și elemente de securitate (seria sau nr. voucherului).

Tratamentul contabil și fiscal al acordării acestor avantaje clienților, diferă ȋn functie de:

  • modul ȋn care este distribuit: vânzare cu titlu oneros sau acordare ȋn mod gratuit;
  • persoana care distribuie voucherele : direct de unitatea emitentă sau prin comisionar;
  • modul ȋn care pot fi utilizate: achiziționarea de produse sau servicii ale unității emitente sau ale unor entități partenere.

Puncte de fidelitate și vouchere cu reduceri oferite gratuit

Acordarea ȋn mod gratuit a unor puncte de fidelitate sau vouchere de o anumită valoare sau cu un procent de reducere, ce pot fi folosite ulterior pentru achiziționarea de servicii sau produse din magazinul propriu al unității emitente, constituie o reducere de preț garantată anterior ce urmează a fi acordată clienților ȋn scopul promovării și stimulării vânzărilor.

Voucherele cadou și punctele de fidelitate care se acorda  în mod gratuit nu reprezintă  nici cheltuială și nici venit, și nici nu se înregistrează în evidențele contabile. Se recomandă totuși ținerea unei evidențe extrabilanțiere a voucherelor acordate în vederea efectuării unei analize care să arate eficiența acestei metode de stimulare a vânzărilor.

Acestea se acordă numai de către unitatea emitentă, nu și prin comisionar pentru că se oferă gratuit.

La momentul utilizării voucherului, respectiv al achiziționării de produse, considerăm că sunt posibile două variante:

1. Tratarea utilizării voucherului oferit gratuit ca o reducere de preț

Valoarea voucherului sau a punctelor de fidelitate utilizate de către client va diminua valoarea vȃnzarii, respectiv a veniturilor și implicit și contravaloarea ȋncasarii de numerar.

La vânzarea cu factură, se va trece discountul/reducerea separat în programul de facturat. Această variantă se poate aplica și de catre magazinele online, unde se poate introduce codul voucherului direct pe site, în timpul procesului de achitare a produselor.

Exemplul 1:

Un client achiziționează un cuptor cu microunde, în valoare de 400lei (tva inclus), de pe un magazin online, sau direct de la magazinul de desfacere. A primit cadou din partea magazinului la o achiziție anterioară, un voucher în valoare de 12.5% (putea fi de 50 lei, sau puteau fi puncte de fidelitate – 50 de puncte a câte 1 leu).

 

Emiterea facturii

4111

=

%

350 lei

Clienți

 

707

336 lei

 

 

Venituri din vȃnzarea mărfurilor

 

 

 

709

- 50 lei

 

 

Reduceri comerciale acordate

 

 

 

4427

64 lei

 

 

TVA de plată

 

Încasarea facturii

5121/5311

=

4111

350 lei

Banca/Casa

 

Clienți

 

 

În cazul vânzării doar cu bon fiscal, dacă programul informatic sau casa de marcat permit, pe bonul fiscal emis va aparea o linie distinctă care să evidențieze reducerea acordată.

La vânzarea doar cu bon fiscal se va face direct nota:

 

Vânzarea cu reducere

5311

=

%

350 lei

Casa

 

707

336 lei

 

 

Venituri din vȃnzarea mărfurilor

 

 

 

709

- 50 lei

 

 

Reduceri comerciale acordate

 

 

 

4427

64 lei

 

 

TVA de plată

 

 

2. Tratarea utilizării voucherului oferit gratuit ca o modalitate de plată

În acest caz, diferență neîncasată în bani, anu va vi fi considerată o reducere comercială ci se va asimila cheltuielilor de reclamă și publicitate și se va folosi contul 5328 – “Alte valori” ca și cont intermediar.

Încasarea bonului fiscal sau a facturii nu se face în numerar ci cu voucherul care va trebui (voucher) să aibă înscris pe el cel putin urmăatoarele elemente: numele firmei emitente, valoarea voucherului (ȋin suma bruta sau procentual), data valabilitățatii vocherului și, elemente de securitate (seria sau nr. voucherului).

Pe bonul fiscal de încasare, se va trece ca și mod de încasare “voucher” sau un alt termen reprezentativ.

Exemplul 2:

Se vinde către un client, persoană fizică, servicii tip abonament de recreere, în valoare de 700 lei, la preț de vânzare cu amănuntul, TVA 19%, fără factură, din care 100 lei valoarea unui voucher de reducere (primit anterior de la un prieten care a recomandat salonul) și 600 lei încasare în numerar. Se emite bon fiscal.

 

Vânzarea și ȋncasarea ȋn numerar

5311

=

%

600 lei

Casa

 

704

504 lei

 

 

Venituri din servicii prestate

 

 

 

4427

96 lei

 

 

TVA de plată

 

Vânzarea și ȋncasarea pe baza voucherului

5328

=

%

100 lei

Alte valori

 

704

84 lei

 

 

Venituri din servicii prestate

 

 

 

4427

16 lei

 

 

TVA de plată

 

Ȋnchiderea contului 5328 "Alte valori" prin recunoașterea cheltuielii

623

=

5328

100 lei

Cheltuieli de protocol reclamă și publicitate

 

Alte valori

 


Bonuri sau tichete valorice, carduri și cupoane cadou oferite contra cost

Bonurile sau tichetele valorice, cardurile și cupoanele oferite contra cost, sunt folosite în special de magazinele online, magazinele de specialitate, mall-uri, saloane spa etc. pentru a fi oferite apropiaților ca și cadouri. Cu acest card, persoana titulară se poate duce în magazinul respectiv și poate cumpăra, în baza condițiilor, orice obiect sau serviciu, după bunul plac. Cardul certifică un avans plătit anterior, iar titularul cardului va mai plăti doar diferența, în cazul în care obiectul cumpărat depășește valoarea cardului.

Din punct de vedere fiscal, o firmă, persoană impozabilă stabilită și înregistrată în scopuri de TVA în Romania, ce comercializează către clienții săi carduri de cadou (“giftcard”) sau bonuri/tichete/cupoane, care urmează a fi utilizate pentru achiziționarea de produse sau servicii vândute de entitate trebuie sa considere vânzarea acestor carduri încasare anticipată, respectiv avans pentru viitoarele livrari de bunuri sau servicii, și colectează TVA la momentul vânzării.

Veniturile înregistrate în avans sunt venituri aferente perioadelor următoare, dar încasate anticipat într-o perioadă precedentă. Astfel, entitatea emitentă de carduri cadou, va înregistra un venit în avans la momentul vânzării cardului, și va recunoaște venitul la momentul folosirii lui, când se va face vânzarea de produse, atunci anulându-se concomitent venitul în avans creat precedent.

1. Tratarea vânzării de carduri cadou valorice vândute direct de magazin

În cazul cardurilor vândute direct de emitent, încasarea se face direct în contul de casă sau bancă.

Exemplul 3:

Un magazin de electrocasnice online, plătitor de TVA, oferă posibilitatea clienților săi să achiziționeze carduri de diverse valori, pentru a fi oferite cadou persoanelor dragi. Doi frați cumpără un astfel de card în valoare de 300lei, pe 15.03.2018, pentru a-l oferi mamei lor cu ocazia zilei de naștere, cu speranța ca aceasta își va înlocui blenderul. Mama se hotărăște la un model de aparat și-l cumpără în 10.04.2018. Noul blender costă 351lei și achită diferența cu cardul pe site.

 

15.03.2018 - Vânzarea cardului cadou și înregistrarea venitului în avans

5121

=

%

300 lei

Banca în lei

 

472

252 lei

 

 

Venituri în avans

 

 

 

4427

48 lei

 

 

TVA de plată

 

10.04.2018 - Vânzarea produsului și anularea venitului în avans

4111

=

%

51 lei

Clienți

 

707

295 lei

 

 

Venituri din vânzarea mărfurilor

 

 

 

472

-252 lei

 

 

Venituri în avans

 

 

 

4427

8 lei

 

 

TVA de plată

 

10.04.2018 - Încasarea facturii

5121

=

4111

51 lei

Banca în lei

 

Clienți

 

 

2. Tratarea vânzării de carduri cadou valorice vândute prin comisionar

În cazul cardurilor vândute prin comisionar, acestea se înregistrează la momentul predării în contul de 5328 “Alte valori” concomitent cu înregistrarea de venituri în avans până la folosirea cardurilor, moment în care se anulează venitul în avans și se recunoaște venitul din servicii. Transferul către comisionar se face cu ajutorul conturilor 461 și 462. Comisionarul va emite o factură de comision și va vira banii pentru cardurile vândute, la perioade regulate stabilite prin contract.

Exemplul 4:

Un salon spa, plătitor de TVA, oferă posibilitatea clienților săi să achiziționeze carduri de diverse valori, pentru a fi oferite cadou persoanelor dragi. Pentru promovare, au facut contract cu un site specializat de wellness ce le face publicitate și oferă spre vânzare cardurile salonului. Contractul cu comisionarul prevede pentru un comision de 10%, dacă vinde minim 50 carduri/lună a 100lei bucata, însă din previzionarea vânzarilor se ajunge și la 100 de carduri. Luna aceasta, salonul va emite 100 de carduri spre vânzarea prin siteul partener, însă se vând doar 78 de carduri. Decontarea încasărilor se face prin bancă la sfarșitul lunii. Se prezintă monografia salonului și a comisionarului pentru vânzarea de carduri și a consumului de către clienți.

Înregistrările salonului:

 

01.04.2018 – Emiterea cardurilor și transferul către comisionar pe baza de borderou

5328

=

472

10000 lei

Alte valori

 

Venituri în avans

 

461

=

5328

10000 lei

Debitori diverși

 

Alte valori

 

În cursul lunii – Înregistrarea veniturilor la momentul folosirii cardurilor de către clienți în baza bonului fiscal pe care se va scrie  la încasare “card cadou”

5328

=

%

7800 lei

Alte valori

 

704

6555 lei

 

 

Venituri din prestări servicii

 

 

 

4427

1245 lei

 

 

TVA de plată

 

În cursul lunii – Darea în consum a cardului și anularea venitului în avans

472

=

5328

7800 lei

Venituri în avans

 

Alte valori

 

În cursul lunii – Înregistrarea veniturilor ce depășesc valoarea cardului și sunt achitate cash

5311

=

%

6500 lei

Casa

 

704

5462 lei

 

 

Venituri din prestări servicii

 

 

 

4427

1038 lei

 

 

TVA de plată

 

30.04.2018 – Înregistrarea facturii de comision de la comisionar

%

=

401

928 lei

628

 

Furnizori

780 lei

Alte cheltuieli cu serviciile executate de terți

 

 

 

4426

 

 

148 lei

TVA deductibilă

 

 

 

78 carduri * 100 lei * 10% = 780 lei

30.04.2018 – Încasarea banillor și compensarea facturii de comision

%

=

461

7800 lei

5121

 

Debitori diverși

6872 lei

Banca în lei

 

 

 

401

 

 

928 lei

TVA Furnizori

 

 

 

30.04.2018 – Returnarea cardurilor nevândute pe baza de borderou și anularea veniturilor în avans

5328

=

461

2200 lei

Alte valori

 

Debitori diverși

 

5328

=

472

-2200 lei

Alte valori

 

Venituri în avans

 

 

La sfărșitul lunii, vom avea următoarele solduri: 121 Profit sau pierdere: credit 11237 lei (deci profit); 4427 TVA de plată: 2135 lei; 5121 Banca în lei: 6872 lei; 5311 Casa: 6500 lei. Se asigură egalitatea bilanțieră.

Înregistrările comisionarului:

 

01.04.2018 – Primirea cardurilor pe baza de borderou

5328

=

462

10000 lei

Alte valori

 

Creditori diverși

 

În cursul lunii – Vânzarea online a cardurilor către clienți

5121

=

5328

7800 lei

Banca în lei

 

Alte valori

 

30.04.2018 – Emiterea facturii de comision

4111

=

%

928 lei

Clienți

 

704

780 lei

 

 

Venituri din prestări servicii

 

 

 

4427

148 lei

 

 

TVA de plată

 

78 carduri * 100 lei * 10% = 780 lei

30.04.2018 – Virarea banillor și compensarea facturii de comision

462

=

%

7800 lei

Creditori diverși

 

5121

6872 lei

 

 

Banca în lei

 

 

 

4111

928 lei

 

 

Clienți

 

30.04.2018 – Returnarea cardurilor nevândute pe baza de borderou

462

=

5328

2200 lei

Creditori diverși

 

Alte valori

 

 

La sfărșitul lunii, vom avea următoarele solduri: 121 Profit sau pierdere: credit 780 lei (deci profit); 4427 TVA de plată: 148 lei; 5121 Banca în lei: 928 lei. Se asigură egalitatea bilanțieră.

 

 

 

Ai nevoie de consultanță ?

Dacă ai citit acest articol dar nu ai găsit răspunsurile potrivite și ai avea nevoie de consultanță în vreo speță care îți dă bătăi de cap, încearcă să apelezi la experiența noastră. Trimite-ne speța ta pe email la office@accountantsgroup.ro, sau completează formularul de pe site folosind linkurile următoare și cere consultanță. Acest serviciu este contra cost, însă trimitea cererii este gratuită.
Consultanță fiscală | Consultanță financiar-contabilă

 


"Don't ever let your business get ahead of the financial side of it. Accounting Accounting Accounting. Know your numbers."
Tilman J. Fertitta