0721 108 117 / 0743 622 924    Str. Visarion 18, Sector 1, Bucuresti   search log in     

Contabilitate PFA și II

Daca detii un PFA (Persoana Fizica Autorizata) sau II (Intreprindere Individuala) ai in responsabilitate tinerea evidentei contabile. Pentru aceste forme de desfasurare a activitatilor economice nu exista diferente in ceea ce priveste organizarea contabilitatii si obligatiile fiscale, singura diferenta fiind de natura juridica. PFA-ul se infiinteaza la Oficiul Registrului Comertului si detine un Cod Unic de Identificare (CUI), iar Intreprinderea Individuala se deschide direct la ANAF si detine un Certificat de Indentificare Fiscala (CIF).

Momentan serviciile de contabilitate destinate unui PFA oferite de majoritatea societatilor din Romania, sunt destinate unei organizații simple, adica in partida simpla. Acest lucru se intampla pentru ca nu de mult asa era obligatoriu dar si pentru ca partida simpla este modul in care persoanelor fizice isi pot tine singuri ediventa, fara ajutorul unui profesionist, inregistrand in cateva registre speciale simplificate, activitatea lor economica derulata.

Mai de mult, la inceputul anilor 2000, tinerea contabilitatii unui PFA era simpla si se putea face direct de catre proprietari, insa schimbarile fiscale au inceput sa le-a dat mari batai de cap si astfel majoritatea au cerut ajutorul profesionistilor contabili. Astfel legea a fost schimbata si acum permite organizarea contabilitatii unui PFA sau II si in partida dubla pentru o mai buna evidenta si un control mai sigur. De aceea, decizia de a externaliza acest serviciu către o firma de contabilitate este necesara.

Pentru a fi sigur de asta, citeste in continuare conform OMFP 170/2015:

"Art. 3

Persoanele prevazute la art. 2 lit. a) au obligatia sa conduca evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla sau, la optiunea acestora, pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla, cu exceptia celor pentru care in actul normativ de infiintare, in legi speciale sau in alte acte normative exista prevederi exprese privind tinerea contabilitatii in partida simpla.

Art. 4

(1) Persoanele prevazute la art. 2 lit. a) care conduc evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla pot trece la conducerea contabilitatii in partida dubla de la inceputul exercitiului financiar ulterior celui in care au decis aceasta trecere.

(2) Persoanele infiintate dupa data intrarii in vigoare a prezentului ordin, care se incadreaza in categoria celor prevazute la art. 2 lit. a), pot opta pentru tinerea contabilitatii in partida dubla de la data infiintarii acestora.

Art. 5

(1) Persoanele prevazute la art. 2 lit. a) care opteaza pentru tinerea evidentei contabile pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla organizeaza şi conduc contabilitatea proprie in baza reglementarilor contabile in vigoare, aplicabile operatorilor economici, pana la nivel de balanta de verificare, fara a intocmi situatii financiare anuale. Evidenta contabila astfel tinuta trebuie sa permita determinarea informatiilor necesare pentru indeplinirea obligatiilor prevazute de legislatia in vigoare.

(2) Persoanele prevazute la alin. (1) intocmesc Registrul-jurnal (cod 14-1-1) si Registrul -inventar (cod 14-1-2). Intocmirea, editarea si pastrarea registrelor contabile si a celorlalte documente financiar-contabile se efectueaza conform normelor privind documentele financiar-contabile, elaborate de Ministerul Finantelor Publice."

Noi tinem contabilitatea PFA sau II doar in partida dubla si oferim urmatoarele servicii, ce sunt un mix de lucrari specifice atat pentru PFA dar si pentru SRL-uri (care sunt obligate sa tina evidenta contabila in partida dubla):

  • Inregistrarea documentelor
  • Calcularea TVA si a impozitul pe venit PFA
  • Depunerea declaratiilor fiscale
  • Întocmirea Registrului Jurnal  si a Registrului inventar
  • Intocmim jurnale de vanzari si jurnale de cumparari, si nu cele pentru partida simpla (jurnal de incasari si plati)
  • Intocmim fise de clienti si furnizori
  • Tinem evidenta obiectelor de inventar, mijloacelor fixe si inregistrarea cheltuielilor cu amortizarea
  • Tinem evidenta stocurilor
  • Consultanta financiar/fiscala
  • Optimizarea impozitelor de plata si solutii pentru minimizarea acestora in conformitate cu legislatia in vigoare.