0721 108 117 / 0743 622 924    Str. Visarion 18, Sector 1, Bucuresti   search log in     

Contabilitate PFA și II

Dacă deții un PFA (Persoană Fizică Autorizată) sau II (Intreprindere Individuală) ai în responsabilitate ținerea evidenței contabile. Pentru aceste forme de desfășurare a activităților economice nu există diferențe în ceea ce privește organizarea contabilității și obligațiile fiscale, singura diferență fiind de natură juridică. PFA-ul se inființează la Oficiul Registrului Comerțului și deține un Cod Unic de Identificare (CUI), iar Intreprinderea Individuală se deschide direct la ANAF și deține un Certificat de Indentificare Fiscală (CIF).

Momentan serviciile de contabilitate destinate unui PFA oferite de majoritatea societăților din Romania, sunt destinate unei organizații simple, adică în partidă simplă. Acest lucru se întâmplă pentru că nu de mult așa era obligatoriu dar și pentru că partida simplă este modul în care persoanele fizice îți pot ține singuri edivența, fără ajutorul unui profesionist, înregistrând în câteva registre speciale simplificate, activitatea lor economică derulată.

Mai de mult, la începutul anilor 2000, ținerea contabilității unui PFA era simplă și se putea face direct de către proprietari, însă schimbările fiscale au început să le dea mari bătăi de cap și astfel majoritatea au cerut ajutorul profesioniștilor contabili. Astfel legea a fost schimbată și acum permite organizarea contabilității unui PFA sau II și în partidă dublă pentru o mai bună evidență și un control mai sigur. De aceea, decizia de a externaliza acest serviciu către o firmă de contabilitate este necesară.

Pentru a fi sigur de asta, citește în continuare conform OMFP 170/2015:

"Art. 3

Persoanele prevazute la art. 2 lit. a) au obligația să conducă evidența contabilă pe baza regulilor contabilității în partidă simplă sau, la opțiunea acestora, pe baza regulilor contabilității în partidă dublă, cu excepția celor pentru care în actul normativ de înființare, în legi speciale sau în alte acte normative există prevederi exprese privind ținerea contabilității în partidă simplă.

Art. 4

(1) Persoanele prevăzute la art. 2 lit. a) care conduc evidența contabilă pe baza regulilor contabilității în partidă simpla pot trece la conducerea contabilității în partidă dublă de la începutul exercițiului financiar ulterior celui în care au decis aceasta trecere.

(2) Persoanele înființate după data intrării în vigoare a prezentului ordin, care se încadrează în categoria celor prevazute la art. 2 lit. a), pot opta pentru ținerea contabilității în partidă dublă de la data înființării acestora.

Art. 5

(1) Persoanele prevazute la art. 2 lit. a) care optează pentru ținerea evidenței contabile pe baza regulilor contabilității în partidă dublă organizează şi conduc contabilitatea proprie în baza reglementărilor contabile în vigoare, aplicabile operatorilor economici, până la nivel de balanța de verificare, fără a întocmi situații financiare anuale. Evidența contabilă astfel ținută trebuie să permită determinarea informațiilor necesare pentru îndeplinirea obligațiilor prevazute de legislația în vigoare.

(2) Persoanele prevazute la alin. (1) întocmesc Registrul-jurnal (cod 14-1-1) și Registrul-inventar (cod 14-1-2). Întocmirea, editarea și păstrarea registrelor contabile și a celorlalte documente financiar-contabile se efectuează conform normelor privind documentele financiar-contabile, elaborate de Ministerul Finantelor Publice."

Noi ținem contabilitatea la PFA sau II doar în partidă dublă și oferim urmatoarele servicii, ce sunt un mix de lucrări specifice atat pentru PFA dar și pentru SRL-uri (care sunt obligate să țină evidența contabilă în partidă dublă):

  • Inregistrarea documentelor
  • Calcularea TVA și a impozitul pe venit PFA
  • Depunerea declarațiilor fiscale
  • Întocmirea Registrului Jurnal  și a Registrului inventar
  • Intocmim jurnalele de vanzari și jurnalele de cumpărări, și nu cele pentru partidă simplă (jurnal de încasări și plăți)
  • Intocmim fișe de clienți și furnizori
  • Ținem evidența obiectelor de inventar, mijloacelor fixe și înregistrarea cheltuielilor cu amortizarea
  • Ținem evidența stocurilor
  • Consultanță financiar/fiscală
  • Optimizarea impozitelor de plată și soluții pentru minimizarea acestora în conformitate cu legislația în vigoare.

 

 

 


"Don't ever let your business get ahead of the financial side of it. Accounting Accounting Accounting. Know your numbers."
Tilman J. Fertitta