Manual de Contabilitate Financiară
Partea I - Definirea și Organizarea Contabilităţii Entităţilor Economice
Introducere în Contabilitate
Planul de conturi
Partea II - Contabilitatea Financiară
Capitolul 1 Capitaluri, Provizioane, Împrumuturi și Datorii Asimilate
1.1. Contabilitatea capitalurilor proprii
Contabilitatea capitalului social - cont 1011 1012 141 149 456
Constituirea capitalului social
Mișcările capitalului social
Contabilitatea primelor de capital – cont 1041 1042 1043 1044
Contabilitatea rezervelor din reevaluare – cont 105
Operații privind rezervele din reevaluare
Contabilitatea rezervelor - cont 1061 1063 1065 1068 107 108
Contabilitatea acţiunilor proprii – cont 1091 1092
Contabilitatea rezultatului exerciţiului financiar – cont 121 129
Contabilitatea rezultatului reportat – cont 1171 1174
1.2. Contabilitatea împrumuturilor și datoriilor asimilate
Contabilitatea creditelor bancare pe termen lung şi mediu – cont 1621 1622 1682
Contabilitatea datoriilor cu entitățile afiliate, asociate sau controlate în comun – cont 1661 1663 1685 1686
Capitolul 2 Imobilizări
2.1. Contabilitatea activelor imobilizate
Evaluarea activelor imobilizate
Contabilitatea imobilizarilor necorporale – cont 201, 203, 205, 2071, 2075, 208, 2801, 2803, 2805, 2808, 233, 234
Operații privind imobilizările necorporale cu titlu oneros
Operații privind imobilizările necorporale realizate prin forțe proprii
Capitolul 3 Conturi de stocuri şi producţie în curs de execuţie
3.1. Contabilitatea materiilor prime, materialelor și a obiectelor de inventar - cont 301 302 303 308
Operații privind materiile prime, materialele și obiectele de inventar
3.2. Contabilitatea produselor şi a producției în curs de execuție - cont 331 332 341 345 346 348
Operații privind produsele din producția în curs de execuție
Alte operații privind produsele din producția în curs de execuție
3.3. Contabilitatea stocurilor aflate la terţi – cont 351 354 356 357 358
3.4. Contabilitatea animalelor – cont 361 368
3.5 Contabilitatea ambalajelor – cont 381 388
Operații privind ambalajele de transport
Operații privind materiale pentru ambalat și ambalajele obţinute din producţie proprie
Capitolul 4 Terți
4.1. Contabilitatea subvenţiilor – cont 4451 4452 4458 4751 4752 4753 4754 4758
4.2. Contabilitatea decontărilor cu asociaţii – cont 4551 4558 456 457
4.3. Contabilitatea veniturilor și cheltuielilor în avans - cont 471 472
4.4. Contabilitatea operațiilor în curs de clarificare – cont 473
4.5. Contabilitatea decontărilor în cadrul entității (între subunități) – cont 481 482
Capitolul 5 Trezoreria
5.1. Contabilitatea trezoreriei
5.2. Contabilitatea investiţiilor financiare pe termen scurt – cont 501 506 5081 5088 5091 5092
Contabilitatea investiţiilor financiare pe termen scurt - intrumente financiare primare
Contabilitatea investiţiilor financiare pe termen scurt - intrumente financiare derivate
5.3. Contabilitatea valorilor de încasat – cont 5112, 5113, 5114
5.4. Contabilitatea operațiunilor prin bancă - cont 5121 5124 5125 5186 5187
5.5. Contabilitatea creditelor bancare pe termen scurt – cont 5191 5192 5198
5.6. Contabilitatea operațiunilor cu numerar - cont 5311 5314
5.7. Contabilitatea altor valori de trezorerie – cont 5328 5323 5322 5321
5.8. Contabilitatea acreditivelor – cont 5411 5414
5.9. Contabilitatea avansurilor spre decontare - cont 542
5.10. Contabilitatea viramentelor interne – cont 581
Partea III - Închiderea exrcițiului financiar și situațiile financiare
Cuprins
Manual
Revizuirea contabilă și/sau fiscală a unei companii presupune verificarea conformării practicilor și evidențelor contabile la cerințele legale și manageriale și examinarea indeplinirii obligațiilor declarative și de plată la nivel fiscal. Se aseamănă auditului financiar statutar, însă se poate efectua doar pe o perioadă, sau o temă specifică și de interes pentru client.
Revizuirea contabilă este utilă când au loc schimbări în structura acționariatului sau a persoanelor cheie din management sau din departamentul financiar-contabil. Acest moment este ideal pentru a examina statutul companiei, din varii motive.
În ipoteza unei preluări, fuziuni etc, acționariatul/investitorii sunt interesați să cunoască valoarea companiei. Orice eroare din contabilitate poate duce la o evaluare eronată la momentul achiziției. De exemplu o datorie nerecunoscută în evidențele contabile poate diminua valoarea companiei ce conduce la plata unui preț mai mic din partea cumpărătorului. Din astfel de motive se recomandă identificarea riscurilor fiscale și contabile la care este expusă compania înainte de a lua o decizie investițională.
În ipoteza schimbării conducerii, este momentul optim pentru a delimita responsabilitațile viitoare de acțiunile sau inacțiunile managementului anterior. Se poate folosi cu scopul de a recunoaște o pierdere suferită de la momentul instalării, ce se poate imputa managerului anterior. În alt context, o examinare a situației reale poate fi benefică și pentru a stabili noile priorități sau indicatori pentru management, în privința organizării activității, proceselor și procedurilor din departamentul financiar-contabil.
O revizie contabilă presupune inspectarea registrelor contabile, a înregistrărilor contabile, a politicilor contabile aplicate și a practicii contabile în general, în conformitate cu reglementările contabile aplicabile perioadei investigate. Din punct de vedere fiscal, se verifică respectarea obligațiilor de declarare, modul de interpretare a legislației fiscale și adaptarea corectă la specificul activității companiei.
Servicii revizuire contabilă
Serviciile de revizie contabilă presupune organizarea și efectuarea următoarelor lucrări:
- verificarea politicilor contabile;
- verificarea contabilității prin:
- verificarea actelor și rapoartelor contabile întocmite de personalul clientului și a înregistrărilor efectuate în softul de contabilitate, în conformitate cu legislația în vigoare dar și cu politicile și nevoile managementului;
- verificarea evidenței activelor, capitalurilor și datoriilor firmei;
- verificarea stabilirii obligațiilor de plata lunare și/sau trimestriale;
- verificarea întocmirea și depunerea declarațiilor privind taxele și impozitele;
- întocmirea unui raport de verificare prezentat catre management cu situația reală și eventual cu sugestii de optimizare sau redresare